They have no names and no stories, but they are beloved

the writing of the history of slavery in Lose Your Mother, by Saidiya Hartman

Authors

  • Fernanda Silva e Sousa Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15848/hh.v16i41.1997

Keywords:

Slavery, Writing history, Mourning

Abstract

The article aims to think of Lose Your Mother: A Journey Along the Atlantic Slave Route, by Saidiya Hartman, in dialogue with “Time of Slavery” and “Venus in Two Acts” as a writing of the history of slavery that considers slaves as her ancestors inasmuch as she claims to be a descendant of slaves who lives the afterlife of slavery. Situating her work in the new social history of slavery and in the debate about the narrative and fictional character of history, we argue that Hartman, based on a black radical tradition, elaborates a historical writing that tries to account for the millions of dead people who have no names and no stories throughout the slave trade years. In this sense, not only forgetfulness but also the impossibility to remember in face of the scarcity of documentary sources, or to avoid the violence of the archive challenges the work of mourning these lost lives, leading her to create the method of critical fabulation, which dialogues with the thoughts of Toni Morrison on the novel Beloved. In the end, this text concludes that the writing of the history of slavery must be accompanied by an ethical gesture of care for the dead, seeking not redemption, but the narration of these lost lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEXANDER, Elizabeth. “Can you be Black and Look at This?”: Reading the Rodney King Video(s). Public Culture, Durham, v. 7, n. 1, p. 77–94, 1994. Disponível em: https://doi.org/10.1215/08992363-7-1-77. Acesso em: 5 set. 2022.

BASSET, P.S. A Visit to the Slave Mother Who Killed Her Children. Fairmount Theological Seminary, Cincinnati (Ohio), Feb. 12, 1856. Disponível em: https://bityli.com/SCxFSx. Acesso em: 29 jun. 2022.

BATISTA, Luís Eduardo; ESCUDER, Maria Mercedes Loureiro; PEREIRA, Julio Cesar Rodrigues. A cor da morte: causas de óbito segundo características de raça no Estado de São Paulo, 1999 a 2001. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 38, n. 5, p. 630–636, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-89102004000500003. Acesso em: 5 set. 2022.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 8ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 241-252. v. 1.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? 7ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CHALHOUB, Sidney. Visões da liberdade: uma história das últimas décadas da escravidão na Corte. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

DAVIS, Kimberly Chabot. “Postmodern Blackness”: Toni Morrison’s Beloved and the End of History. Twentieth Century Literature, Durham, v. 44, n. 2, p. 242–260, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.2307/441873. Acesso em: 5 set. 2022.

DE CERTEAU, Michel. A escrita da história. Trad. Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

DU BOIS, W. E. B. As almas do povo negro. São Paulo: Veneta, 2021.

FARGE, Arlette. Lugares para a história. Trad. Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em W. Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 2004.

GENOVESE, Eugene D. A terra prometida: o mundo que os escravos criaram. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

GILROY, Paul. O atlântico negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo: Editora 34, 2001.

GUTMAN, Herbert G. The Black Family in Slavery and Freedom, 1750-1925. New York: Vintage Books, 1977.

HARTMAN, Saidiya. Perder a mãe: uma jornada pela rota atlântica da escravidão. Trad. José Luiz Pereira da Costa. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

HARTMAN, Saidiya. Scenes of Subjection: Terror, Slavery, and Self-Making in Nineteenth-Century America. New York: Oxford University Press, 1997.

HARTMAN, Saidiya. Tempo da escravidão. Contemporânea: Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos, v. 10, n. 3, p. 927–948, 2020a. Trad. Carolina Nascimento De Melo. Disponível em: https://doi.org/10.31560/2316-1329.v10n3.4. Acesso em: 5 set. 2022.

HARTMAN, Saidiya. Vênus em dois atos. Revista ECO-Pós, Rio de Janeiro, v. 23, n. 3, p. 12–33, 2020b. Trad. Marcelo R. S. Ribeiro e Fernanda Silva e Sousa. Disponível em: https://doi.org/10.29146/eco-pos.v23i3.27640. Acesso em: 5 set. 2022.

HOUSE, Elizabeth B. Toni Morrison’s Ghost: The Beloved is Not Beloved. Studies in American Fiction, Baltimore, v. 18, n. 1, p. 17–26, 1990. Disponível em: https://doi.org/10.1353/saf.1990.0016. Acesso em: 5 set. 2022.

JARDIM, Fabiana Alves. “Tudo aqui é um exílio”: violência colonial, desterros, testemunhos e sobrevivências. EXILIUM: Revista de Estudos da Contemporaneidade, São Paulo, v. 3, n. 4, p. 79–107, 2022. Disponível em https://doi.org/10.34024/exilium.v3i4.13254. Acesso em: 5 set. 2022.

MACHADO, Maria Helena P. T. Crime e escravidão: trabalho, luta e resistência nas lavouras paulistas. São Paulo: Edusp, 2014.

McKITTRICK, Katherine. Dear Science and Other Stories. Durham: Duke University Press, 2021.

MORRISON, Toni. A fonte da autoestima: ensaios, discursos e reflexões. Trad. Odorico Leal. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MORRISON, Toni. Amada. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MORRISON, Toni. In The Realm of Responsibility: A conversation with Toni Morrison (Interview with Marsha Darling). In: TAYLORGUTHRIE, Danille K. (org.). Conversations with Toni Morrison. Jackson: University Press of Mississippi, 1994. p. 246-254.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectiva, 2016.

NASCIMENTO, Beatriz. Por uma história do homem negro. In: NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras: relações raciais, quilombos e movimentos. Rio de Janeiro: Zahar, 2021. p. 37-46.

NEPTUNE, Harvey. Loving Through Loss: Reading Saidiya Hartman’s History of Black Hurt. Anthurium: A Caribbean Studies Journal, Coral Gables, v. 6, n. 1, p. 1-6, jan. 2008. Disponível em: http://doi.org/10.33596/anth.113. Acesso em: 5 set. 2022.

PEREIRA, Allan K. Escritas insubmissas: indisciplinando a História com Hortense Spillers e Saidiya Hartman. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, v. 14, n. 36, p. 481–508, 31 ago. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15848/hh.v14i36.1719. Acesso em: 5 set. 2022.

SHARPE, Christina. In the Wake: On Blackness and Being. Durham: Duke University Press, 2016.

SILVA, Daniela Oliveira. “Armar uma tenda num cemitério habitado por fantasmas muito eloquentes”: a apropriação imaginativa da história no romance Amada, de Toni Morrison. 2020. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso em História) - Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

SLENES, Robert W. “Malungu, ngoma vem!”: África coberta e descoberta do Brasil. Revista USP, São Paulo, n. 12, p. 48–67, 28 fev. 1992.

SLENES, Robert W. Na senzala, uma flor: esperanças e recordações na formação da família escrava: Brasil Sudeste, século XIX. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

SPILLERS, Hortense. Bebê da mãe, talvez do papai: uma gramática estadunidense. In: BARZAGHI, Clara; ARIAS, André; PATERNIANI, Stella Z. (org.). Pensamento negro radical. São Paulo: Crocodilo; n-1 edições, 2021.

TENÓRIO, Jeferson. O avesso da pele. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

TROUILLOT, Michel-Rolph. Silencing the Past: Power and the Production of History. Boston: Beacon Press, 1995.

WHITE, Hayden. The Fiction of Narrative: Essays on History, Literature, and Theory, 1957–2007. Baltimore: John Hopkins Press, 2010.

WHITE, Hayden. O texto histórico como artefato literário. In: WHITE, Hayden. Trópicos do Discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Edusp, 1994. p. 97-116.

WISSENBACH, Maria Cristina Cortez. Sonhos africanos, vivências ladinas: Escravos e forros em São Paulo, 1850-1880. São Paulo: Hucitec, 1998.

Published

2023-06-28

How to Cite

SILVA E SOUSA, F. They have no names and no stories, but they are beloved: the writing of the history of slavery in Lose Your Mother, by Saidiya Hartman. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 16, n. 41, p. 1–31, 2023. DOI: 10.15848/hh.v16i41.1997. Disponível em: https://historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1997. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Special Issue: Bodies, times, places of historiographies