Upside down world

Silvia Rivera Cusicanqui and the creation of a visual episteme for Andean America

Authors

  • Liz Andrea Dalfré Universidade Tuiuti do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.15848/hh.v16i41.1987

Keywords:

Epistemology, historical sources, Intellectual history

Abstract

The purpose of this article is to analyze how the Aymara sociologist Silvia Rivera Cusicanqui identifies in the images present in the work Primer nueva corónica y buen gobierno, from 1615, by the chronicler Felipe Guamán Poma de Ayala, the construction of a visual episteme for Andean America. The Bolivian sociologist resignifies the images, highlighting their theoretical potential for the development of concepts and reading keys that can be used to understand colonial and contemporary Andean history. The books published by the author between 2010 and 2018 will be used as sources.
In theoretical and methodological terms, it will be important to understand the critical reflections proposed by authors identified with post-colonial and decolonial perspectives, in addition to studies that turn to non-canonical epistemologies comprising as fundamental knowledge for a critical and decolonizing positioning, such as the works of Linda Smith and Boaventura de Sousa Santos. Finally, this reflection demonstrates Silvia Rivera Cusicanqui’s position around an epistemic decolonization proposal, by transforming Guamán Poma de Ayala into a subject of knowledge and by
demonstrating that the experience of visuality is also important in the epistemological formulation of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liz Andrea Dalfré, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutora em História, especialista em História da América e historiografia latino americana

References

ADORNO, Rolena. Paradigmas perdidos: Guamán Poma examina la sociedad española colonial. Revista Chungará, Arica, p. 67-91, 1984. Disponível em: http://www.chungara.cl/Vols/1984/Vol13/Paradigmas_perdidos.pdf. Acesso em: maio de 2022.

AVILA, Arthur; NICOLAZZI, Fernando; TURIN, Rodrigo (org.). A História (in)Disciplinada: teoria, ensino e difusão de conhecimento histórico. Vitória: Milfontes, 2019.

AVILA, Arthur. O que significa indisciplinar a história? In: AVILA, Arthur; NICOLAZZI, Fernando; TURIN, Rodrigo (org.). A História (in)Disciplinada: teoria, ensino e difusão de conhecimento histórico. Vitória: Milfontes, 2019. p. 19-52.

BENGOA, Jorge. La emergencia indígena en América Latina. México D. F.: FCE, 2016.

CAL Y MAYOR, A.B. Autonomía: la emergencia de un paradigma en las luchas por la descolonización. In: M. GONZÁLEZ; A.B. CAL Y MAYOR; P. ORTIZ-T. La autonomia en debate: autogobierno indígena y Estado plurinacional en América Latina. Quito: FLACSOCIESAS-UNICH, 2010. p. 63-95.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon (coord.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

DE LA CADENA, Marisol. Natureza incomum: historias do antropo-cego. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 69, p. 95-117, abr. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rieb/a/m9S6Cn7yqLFmftGHfddCk5b/lang=pt&format=pdf. Acesso em: junho 2022.

FERNANDES, Luiz Estevam; KALIL, Luis Guilherme Assis. A historiografia sobre as crônicas americanas: a criação de um gênero documental. In: KARNAL, Leandro [et al] (org.). Cronistas do Caribe. Campinas: Unicamp, 2012. p. 47-70.

FREITAS, Artur. História e imagem artística: por uma abordagem tríplice. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 34, v. 2, p. 3-21, 2004. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2224/1363. Acesso em: jun. 2022.

GONÇALVES, Chryslen Mayra Barbosa. Epistemologias manchadas: mestiçagem e sujeitos políticos da descolonização na Bolívia andina. 2019. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Campinas-SP, 2019.

GUAMAN POMA DE AYALA, Felipe. Nueva Crónica y Buen Gobierno. Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho, volume 1, 1980a.

GUAMAN POMA DE AYALA, Felipe. Nueva Crónica y Buen Gobierno. Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho, volume 2, 1980b.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autônoma de Buenos Aires, Argentina. setembro 2005.

LIMA, Vinicius Soares de. Os curacas nas crônicas de Felipe Guaman Poma de Ayala e Inca Garcilaso de la Vega. 2019. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Franca, 2019.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia; Ch’ixinakax Utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Más allá del dolor y del folclor. [S. l.: s. n.], 2015a. 1 vídeo (45 min 31 seg). Disponível em: Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AC_ySMO5-P0&ab_channel=OsMilNomesdeGaia. Acesso em: 30 mai. 2022.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Sociología de la imagen: miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón, 2015b.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Sociología de la Imagen: una visión desde la historia colonial andina. In: RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Ch’ixinakax Utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010. p. 19-52.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Un mundo ch’ixi es posible. Buenos Aires: Tinta Limón, 2018.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia; EL COLECTIVO. Princípio Potosí Reverso. Madrid. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 31-83.

SMITH, Linda Tuhiwai. Descolonizando metodologias: pesquisa e povos indígenas. Curitiba: Editora da UFPR, 2018.

ZAPATA, Claudia. (comp.). Intelectuales Indígenas piensan América Latina. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Ediciones Abya-Yala; 2007, p. 247-270, 2007.

ZAPATA, Claudia. Intelectuales indígenas en Ecuador, Bolivia y Chile: diferencia, colonialismo y anticolonialismo. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013.

ZAPATA, Claudia. Los intelectuales indígenas y el pensamiento anticolonialista. Revista de Literaturas Latinoamericanas, Santiago, n. 2, v. 1, p. 113-140, 2008. Disponível em: https://www.discursospracticas.ucv.cl/pdf/numerodos/claudia_zapata_silva.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

ZAPATA, Claudia. Los intelectuales indígenas y la representación: uma aproximación a la escritura de José Jara y Silvia Rivera Cusicanqui. História Indígena, Santiago, n. 9, v. 1, p. 51-84, 2005. Disponível em: https://revistahistoriaindigena.uchile.cl/index.php/RHI/article/view/40180. Acesso em: 20 jun. 2022.

ZAPATA, Claudia; STECHER, Lucía. Representación y memoria en escrituras indígenas y afrodescendentes contemporâneas. Revista Casa de las Américas, Havana, n. 280, v. 3, p. 3-20, jul/set 2015. Disponível em: http://www.casadelasamericas.org/publicaciones/revistacasa/280/hechosideas.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

Published

2023-08-07

How to Cite

DALFRÉ, L. A. Upside down world: Silvia Rivera Cusicanqui and the creation of a visual episteme for Andean America. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 16, n. 41, p. 1–28, 2023. DOI: 10.15848/hh.v16i41.1987. Disponível em: https://historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1987. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Special Issue: Bodies, times, places of historiographies