An “interminably rethought image”

Notes on Images in spite of all by Georges Didi-Huberman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15848/hh.v14i37.1808

Keywords:

Image, Imagination, History

Abstract

This article discusses the means through which the historian and philosopher Georges Didi-Huberman analyses the visual criticism of the images of history in his book Images in spite of all. Considered by the author as “the eye of history,” image has a tenacious vocation to render visible historical opacities; however, some visual documents in history are only partially recoverable. This study presents some arguments found in Didi-Huberman that a politics of imagination to the historian, functioning as a methodological substitute for any investment in the full and absolute legibility of an “authentic image of the past.” By doing that, it seeks to observe some philosophical-anthropological facets of a historiographic proposal for approaching the intermittencies and opacities of a perspective that assumes image as an interminable “lacunar necessity.”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Osvaldo Fontes Filho, Universidade Federal de São Paulo

Osvaldo Fontes Filho é doutor em Filosofia pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado na Universidade Estadual Paulista, desenvolveu pesquisas nas áreas de Ciências da Linguagem e Filosofia da Arte na Université François Rabelais de Tours/França, bem como no Centre d´Histoire et Théorie de l´Art da École de Hautes Études en Sciences Sociales de Paris. Docente no Departamento de História da Arte da Universidade Federal de São Paulo, e em seu Programa de Pós-Graduação. Como pesquisador, ocupa-se de questões teórico-metodológicas colocadas à História da Arte por alguns pensadores contemporâneos da imagem tributários, direta ou indiretamente, da Filosofia e do pensamento estético. É tradutor de Georges Didi-Huberman no Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Notas sobre o gesto. Artefilosofia, Ouro Preto, n. 4, p. 9-14, jan. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/731. Acesso em: 16 jan. 2021.

AGAMBEN, Giorgio. O autor como gesto. In: AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução de Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007. p. 55-64.

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Tradução de Leyla Perrone-Moises. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

BATAILLE, Georges. Le Coupable. In: BATAILLE, Georges. Oeuvres Complètes. Paris: Gallimard Paris: 1973. v. 5, p. 235-392.

BATAILLE, Georges. L’expérience intérieure. Paris: Éditions Gallimard, 1986.

BATAILLE, Georges. La valeur d’usage de D.A.F. de Sade. In: BATAILLE, Georges. Oeuvres Complètes. Paris: Gallimard, 1970a. v. 2, p. 54-69.

BATAILLE, Georges. L’esprit moderne et le jeu de transpositions. In: BATAILLE, Georges. Oeuvres Complètes. Paris: Gallimard, 1970b. v. 1, p. 271-274.

BATAILLE, Georges. Esthète. In: BATAILLE, Georges. Oeuvres complètes. Paris: Gallimard, 1970c. v. 1, p. 236.

DAS CHAGAS FERNANDES, Francisco. A virada e a imagem: história teórica do pictorial/iconic/visual turn e suas implicações para as humanidades. Anais do Museu Paulista. Nova Série, São Paulo, v. 27, p. 1-51, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/anaismp/v27/1982-0267-anaismp-27-e08.pdf. Acesso em: 05 maio 2021.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. Tradução de Vanessa Brito e João Pedro Cachopo. São Paulo: Editora 34, 2020.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens-ocasiões. Tradução de Guilherme Ivo. São Paulo: Fotô Editorial, 2018a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou o gaio saber inquieto. Tradução de Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A Pintura encarnada, seguida de A Obra-Prima Desconhecida de Honoré de Balzac. Tradução de Osvaldo Fontes Filho e Leila de Aguiar Costa. São Paulo: Editora Escuta e Editora FapUnifesp, 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Col. O olho da história I. Tradução de Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. L´image ouverte: motifs de l´incarnation dans les arts visuels. Paris: Gallimard, 2007. Disponível em: https://www.findpdf.me/?p=L%27image+ouverte++Motifs+de+l%27incarnation+dans+les+arts+visuels&ln=fr. Acesso em: 12 jan. 2021.

DIDI-HUBERMAN, Georges. La question de l’indialectique. Avec Roland Barthes. Palestra no Collègew de France, 13 novembro 2015. Disponível em https://www.college-de-france.fr/site/antoine-compagnon/symposium-2015-11-13-10h00.htm. Acesso em: 16 jan. 2021.

FELDMAN, Ilana Imagens apesar de tudo: problemas e polêmicas em torno da representação, de “Shoah” a “O filho de Saul”. ARS, São Paulo, v. 14, n. 28, p. 135-153, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2016.124999. Acesso em: 5 maio 2021.

FOUCAULT, Michel., Nietzsche, la généalogie, l’histoire. Dits et écrits 1954-1988, II. Paris: P.U.F., 1971. p. 145-172.

LACAN, Jacques, Le Séminaire, II. Paris : Seuil, 1994.

MICHAUD, Yves. Une herméneutique de l’absence: Didi-Huberman. In: MICHAUD, Yves. La crise de l’art contemporain. Paris: PUF, 1997. p.179-186.

PEREIRA, Ana Carolina Barbosa. Precisamos falar sobre o lugar epistêmico na Teoria da História. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 24

Published

2022-02-18

How to Cite

FONTES FILHO, O. An “interminably rethought image”: Notes on Images in spite of all by Georges Didi-Huberman. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 14, n. 37, p. 201–219, 2022. DOI: 10.15848/hh.v14i37.1808. Disponível em: https://historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1808. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Research article