The history of a history
extraterrestrial terrorism in favor of the government, Brazil 1968
DOI:
https://doi.org/10.15848/hh.v12i31.1472Keywords:
Military dictatorship, Political ideas, Historical narrativeAbstract
The subject of this article are official documents, military reports and media news about a terrorist group led by the ufologist Aladino Felix, responsible for several attacks in 1968. Indications are strong that this group was known by high authorities from the government and even counted with their support. This happened when internal pressures of the Military Dictatorship Government tried to reinforce its authoritarianism, leading to the decree of the AI 5 law. The focus here is on the relationship between terror, terrorism and politics and on its implications for the rationality, affections and desires on the political life. Given the unusual aspect of the case studied, we chose a heterodox narrative form. In this article, the historian’s authorship is divided into three distinct narrative voices: the voice of the historicist, the voice of the nihilist, and the voice of the astonished. This narrative strategy is inspired by the film The Red Light Bandit, by Rogério Sganzerla.
Downloads
References
ARGOLO, José A.; RIBEIRO, Kátia; FORTUNATO, Luiz Alberto M. A direita explosiva no Brasil. A história do Grupo Secreto que aterrorizou o País com suas ações, atentados e conspirações. Rio de Janeiro: Mauad, 1996.
BORRADORI, Giovanna. La filosofia en una época de terror. Diálogos con Jurgen Habermas e Jacques Derrida. Madrid: Santillana Ediciones Generales, 2003.
CANCELLI, Elizabeh. O Brasil na Guerra Fria Cultural. São Paulo: Intermeios/USP-PPGHS, 2017.
CARDOSO, Irene. O arbítrio transfigurado em lei e a tortura política. In: FREIRE, Alípio; ALMADA, Izaías; GRANVILLE PONCE, J. A (Orgs.). Tiradentes, um presídio da ditadura. Memórias de presos políticos. São Paulo: Scipione, 1997, p. 471-483.
DECKES, Flávio. Radiografia do terrorismo no Brasil. 66/80. São Paulo: Ícone, 1985.
DINOTOS, Sábado. A antiguidade dos discos voadores. São Paulo: Edição do autor, 1967.
DINOTOS, Sábado. As centúrias de Nostradamus. São Paulo: Edição do autor, 1965.
FARIA, Daniel. Sob o signo da suspeita. As loucuras do poder ditatorial. Antíteses, v. 8, n. 15 esp., p. 221-240, nov. 2015.
GUILHOT, Nicolas. The democracuy makers. Human rights and the politics of global order. New York: Columbia Univeristy Press, 2005. DOI: https://doi.org/10.7312/guil13124
JABLONKA, Ivan. La historia es una literatura contemporanea. Manifiesto por las ciencias sociales. Buenos Aires: Fondo de cultura economica, 2016.
MCCLINTOCK, Michael. Instruments of statecraft. U. S. Guerrilla Warfare, Counter-Insurgency, and Counter-terrorism, 1940-1990. New York; Pantheon Books, 1992.
PORTELLA, General Jayme. A revolução e o governo Costa e Silva. Rio de Janeiro: Guavira Editores, 1979.
QUADROS, Vasconcelos. Atentados de direita fomentaram AI-5. Disponível em: https://apublica.org/2018/10/atentados-de-direita-fomentaram-ai-5/. Acesso em: 1º nov. 2019.
SANTOS, Rodolpho Gauthier Cardoso dos. A invenção dos discos voadores. Guerra Fria, imprensa e ciência no Brasil (1947-1958). São Paulo: Alameda, 2015.
SCHRAMM, João Francisco. A Força Aérea Brasileira e a investigação acerca de objetos aéreos não identificados (1969-1986): segredos, tecnologias e guerras não convencionais. 2016. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
SGANZERLA, Rogério. O Bandido da Luz Vermelha Argumento e roteiro de Rogério Sganzerla. São Paulo: Imprensa Oficial, 2008.
SUENAGA, Cláudio. A Dialética Do Real e do Imaginário: Uma Proposta de Interpretação do Fenômeno OVNI. 1999. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Estadual Paulista, Assis, 1999.
XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento. Cinema Novo. Tropicalismo. Cinema Marginal. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors hold the copyrights to the manuscripts submitted. História da Historiografia: International Journal for Theory and History of Historiography is authorized to publish the aforementioned text. Authors are solely responsible for data, concepts and opinions presented in the papers, along with the accuracy of document and bibliographical references.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.